پنج اشتباه متداول هنگام خرید لپ تاپ

زمان مطالعه
8 دقیقه

Laptop Mistakes

لپ تاپ برای خیلی ها تبدیل به کامپوتر اصلی آن ها شده است. یعنی با وجود داشتن PC ترجیح می دهند که همه ی کارهایشان را با لپ تاپ انجام دهند. سریع و در عین حال قابل حمل بودن لپ تاپ های امروزی باعث تبدیل آن ها به یکی از پر مصرف ترین کالا های الکترونیکی در بازار شوند.

با این وجود لپ تاپ ها پیچیده تر شدند و در مقایسه با کامپیوتر های رومیزی از انعطاف پذیری کمتری برخوردارند. اگر کاربر یک کامپیوتر رومیزی از صفحه نمایش، کیبورد و یا موس کامپوتر راضی نباشد به راحتی می تواند آن را عوض کند ولی کاربران لپ تاپ این گزینه را در اختیار ندارند. این بدان معنا است که انتخاب لپ تاپ مناسب بسیار مهمتر و در عین حال سخت تر از کامپیوتر رومیزی است. در اینجا چند نکته را معرفی می کنیم که باید هنگام خرید لپ تاپ مد نظر داشته باشید.

 

زیادی بزرگ – یا زیادی کوچک

انتخاب اندازه ی مناسب برای لپ تاپ بسیار اهمیت دارد زیرا نه تنها اندازه ی صفحه نمایش را تایین می کند، بلکه اندازه کیبور و تاچ پد را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر خیلی اندازه کوچک را انتخاب کنید حس می کنید که همه چیز به زور جا داده شده و حس محدودیت خواهید کرد، ولی اگر از آن طرف اندازه را زیادی بزرگ انخاب کنید با حمل آن دچار مشکل خواهید شد.

Laptop Size

به استفاده ای که از کامپیوترها در گذشته کرده اید توجه کنید. بیشتر از کامپیوتر در خانه استفاده می کنید یا بیشتر در حال مسافرت و جابجایی هستید؟ اگر شامل گروه اول هستید اندازه ۱۵.۶ اینچی برای شما مناسب است، ولی افرادی که مدام در حال مسافرت هستند سیستمی بین ۱۲ و ۱۳ اینچ را ترجیح می دهند. افرادی که در بین این دو گروه دارند باید به سمت سیستم های ۱۴ اینچی بروند. باید به وزن و قطر لپ تاپ نیز دقت کنید، زیرا یک لپ تاپ سنگین ۱۳ اینچی می تواند به اندازه یک لپ تاپ سبک ۱۵.۶ اینچی وزن داشته باشد.

با خودتان در زمینه با نیازمندی هایی که از لپ تاپ دارید صادق باشید. بسیاری در برآورد نیاز به قابل حمل بودن وسیله زیاده روی می کنند چون که ایده داشتن وسیله ای که بتوان همه جا از آن استفاده کرد می تواند بسیار جذاب باشد. ولی انتخاب لپ تاپ کوچک شما را با صفحه نمایش کوچک و صفحه کلید ناقص و فشرده تنها خواهد گذاشت که می تواند کار کردن با آن را بسیار خسته کننده کند. یادتان باشد که اگر نیاز به صفحه کلید ندارید تبلت ها وسیله های بسیار بهتری برای مسافرت و جابجایی مداوم هستند.

 

توجه نکردن به پورت های لپ تاپ

اگر لپ تاپ قبلی خود را بیش از چند سال قبل خریداری کرده اید شاید انتظار دارید که لپ تاپ جدیدی که می خرید همه ی پورت های معمولی از جمله چندین پورت USB، کارت حافظه خوان، ورودی های مجزا برای هدفون و میکروفن، پورت شبکه و تعدادی پورت برای خروجی تصویر داشته باشد. ولی زمانه عوض شده و پورت ها در حال انقراض هستند.

پورت های لپ تاپ

امروزه یک لپ تاپ معمولی ۱۵.۶ اینچی ۳ پورت USB، یک خروجی تصویر، یک ورودی/خروجی برای هدفن/میکروفن و یک پورت خروجی شبکه خواهد داشت. برخی مدل ها حتی از این نیز پورت های کمتری دارند و در کل لپ تاپ های کوچک دیگر پورت شبکه ندارند و پورت های USB آن ها به دو پورت محدود می شود.

اگر خیلی اهل متصل کردن وسایل مختلف به لپ تاپتان نستید این مقوله شما را خیلی تحت تاثیر نخواهد گذاشت ولی اگر چند هارد اکسترنال دارید و دوست دارید که از موس به جای تاچ پد استفاده کنید، لازم است که به پورت های لپ تاپ توجه کنید. هرچند که امکان تبدیل کردن یک پورت USB  به چند پورت با استفاده از مبدل وجود دارد ولی استفاده از مبدل کار ساده ای نیست زیرا ممکن است وسایلی با آن نتوانند کار کنند پس بهتر است گزینه ای را انتخاب کنید که به تعداد مورد نیازتان پورت داشته باشد.

 

لپ تاپ هایی که تبلت می شوند خیلی در هزینه های شما صرفه جویی نخواهند کرد

لپ تاپ های تبلت شو

عرضه ویندوز ۸ این امکان را به سازندگان کامپیوتر داده است تا بتواند لپ تاپ های تاچ اسکرینی تولید کنند که با جدا کردن صفحه نمایش از کیبورد و یا خواباندن صفحه نمایش بر روی کیبورد آن را به تبلت تبدیل کرد. مدل های جالبی بسیار تاکنون عرضه شده ولی یکی از این مدل ها را به امید آنکه به صرفه تر از خرید لپ تاپ و تبلت جدا خواهد بود، نخرید.

مسلما مدل های نسبتا ارزانی وجود دارد که می تواند جای لپ تاپ و تبلت را بگیرد (مانند ASUS Transformer Book T100). ولی این مدل ها لپ تاپ های لذت بخشی و یا تبلت های خوبی نیستند. به همان میزان که پول بدهید آش می خورید و در این مورد شما به اندازه یک تبلت ارزان و یک نتبوک پول پرداخت کرده اید.

 گزینه های گران تر مانند Acer Aspire R7 و Dell XPS 12 لپ تاپ های خوبی هستند ولی برای تبلت کمی بزرگ و سنگین هستند. بهترین گزینه شما در حال حاضر خرید لپ تاپ و تبلت جداگانه است.

 

حتما نیازی به ویندوز ۸ نیست

ویندوز ۸ هنگام عرضه بسیار بحث برانگیز بوده. هرچند که برای صفحات لمسی بهینه شده است ولی اگر دستگاه شما صفحه لمسی ندارد (مانند بسیاری از لپ تاپ ها) استفاده از ویندوز ۸ خیلی لذت بخش نخواهد بود و ممکن است که شما را نیز کمی گیج کند.

لپ تاپ ویندوز 8

بسیاری فکر می کنند که چاره ای جز ویندوز ۸ ندارند و لپ تاپ های جدید فقط با آن عرضه می شوند. واقعیت این نیست، بسیاری از تولید کنندگان لپ تاپ گزینه های مختلفی را بر روی دستگاه هایشان نصب می کنند و حتی با گذشت زمان زیادی از عرضه ویندوز ۷ هنوز شرکت هایی مانند دل و اچ پی لپ تاپ هایشان را با این ویندوز وارد بازار می کنند.  برخی از تولیدکننگان نیز دستگاه را بدون سیستم عامل عرضه می کنند و انتخاب سیستم عامل را به مشتری واگذار می کنند که از مزایای آن کاهش قیمت لپ تاپ و انتخاب سیستم عامل مورد علاقه خودتان است.

 

با ویندوز بالاتر از ۱۰۸۰p نروید

در حال حاضر کیفیت صفحه فراتر از ۱۰۸۰p  در لپ تاپ های مدل بالا عرضه می شود و این روند نیز با گذر زمان در دیگر مدل ها فراگیر خواهد شد. گران ترین لپ تاپ های بازار تا کیفیتی معادل ۴K یا ۳۸۲۰×۲۱۶۰ را عرضه می کنند.

کیفیت صفحه لپ تاپ

هرچند که این تعداد پیکسل باعث ایجاد تصاویر فوق العاده با کیفیتی می شود ولی ویندوز با صفحه های نمایشی که کیفیتی بالاتر از ۲۰۰ پیکسل در هر اینچ ایجاد می کنند، دچار مشکل می شود. این بدان علت است که گرافیک در ویندوز با اندازه پیکسل های خاصی رندر می شود پس افزایش پیکسل ها در فضای ثابت باعث کوچک شدن اندازه ی همه چیز می شود مانند فونت ها، ایکان ها، منو ها و غیره. برخی گزینه ها برای جبران کردن این مشکل وجود دارند ولی توانایی آن ها بسیار محدود است.

ویندوز نیاز به ارتقایی اساسی در زمینه با رندر تصاویر در صفحه های نمایشی که متراکم از پیکسل هستند دارد و تا زمانی که آن ارتقا برای ویندوز عرضه شود بهتر است که از صفحات نمایش Super-HD  و ۴K دوری کنید. استفاده از لپ تاپ هایی با این امکانات حتی برای افرادی با بینایی قوی نیز سخت است.

 

نتیجه گیری

برای خرید لپ تاپ باید نیاز های خودتان را مدنظر قرار دهید و گزینه هایی که برای شما بسیار مهم است را در اولویت قرار دهید و سپس به سمت امکانات و دیگر موارد کم اهمیت تر بروید. لپ تاپ شما احتمالا قرار است تا چندین سال با شما باشد و هر روز با آن سروکار خواهید داشت پس به همین جهت در خرید آن عجله نکیند و برای تحقیق وقت بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
payam

سلام . ممنون می شوم درخصوص خرید لب تاپ به انواع هستههای سی پی یو هم اشاره کنید. فروشنده ها گاها سی پی یو های سه هسته ای را قویتر از ۵ یا ۷ هسته می دانند و می گویند این هسته ها مجازی هستند!

محمد علی

ممنون، جالب و مورد استفاده بود

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x