روباه | Rubah

پیدا کردن دوربین‌های مخفی با گوشی موبایل

یافتن دوربین های فیلم برداری با موبایل

زمان مطالعه
6 دقیقه

ممکن است برایتان اتفاق افتاده باشد که در بعضی مواقع با افرادی مثل همکار یا رئیس محل کارتان دچار مشکل شده‌اید و از این‌که این افراد بتوانند از شما در یک مکان فیلم بگیرند بیم دارید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد یک نرم‌افزار ساده و رایگان بحث کنیم که این توانایی رو به شما می‌دهد که خیلی راحت با استفاده از گوشی موبایلتان دوربین‌های مداربسته را شناسایی کنید.

ممکن است ایمیل‌ها یا پیام‌های تلفن همراهتان چک شوند ولی این موضوع خیلی کمتر از ویدئو چک با دوربین برای شما تنش‌زا خواهد بود. در جوامع امروزی چک کردن مکان‌های عمومی و ادارات به وسیله دوربین مداربسته کاملاً متداول بوده و انجام می شود؛ ولی این‌که شما در یک مهمانی و یا در یک مکان خصوصی هستید، چک کردن و فیلم گرفتن با دوربین مداربسته برای شما استرس‌زا و تنش‌زا خواهد بود. این موضوع می تواند با دوربین‌های امنیتی حرفه‌ای، دوربین‌های معمولی و یا حتی با دوربین یک کامپیوتر قدیمی انجام گیرد.

آیا می‌دانستید می‌توانید با گوشی همراه خود این دوربین‌های مداربسته را شناسایی کنید گرچه قبلاً بیشتر این موضوع را در فیلم های جمیز باند دیده‌اید و درک این موضوع برای شما سخت بود؛ ولی امروزه این رؤیا به حقیقت پیوسته است.

 

به‌طورکلی دو راه برای شناسایی دوربین‌های مداربسته وجود دارد

  1. اولین راه استفاده از سخت‌افزار تلفن‌های همراه هوشمند جهت تشخیص میدان‌های الکترومغناطیسی است. به این صورت که شما با نصب تنها یک برنامه می‌توانید گوشی خود را کنار نواحی که مشکوک به نصب دوربین می باشند قرار دهید و اگر میدان مغناطیسی شناسایی شد می‌توانید مطمئن باشید که در آن ناحیه دوربین نصب‌شده است.
  2. راه دیگر استفاده از نرم‌افزاری هست که انعکاس نور را از لنز دوربین‌ها تشخیص می‌دهد ولی این نرم‌افزار زیاد قابل‌اعتماد نیست چراکه ممکن است خیلی از اشیاء اطراف ما از خود نور ساطع کنند و اشتباهاً به‌عنوان لنز دوربین شناسایی شوند.

نرم‌افزارهای موجود جهت شناسایی دوربین‌های مداربسته

نرم‌افزار های مختلفی در فروشگاه های نرم‌افزار آنلاین تلفن همراه برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS وجود دارد. یکی از نرم‌افزارهای معروف که خیلی هم محبوب می باشد نرم‌افزار Hidden Camera Detector  می باشد. این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل اندروید رایگان می باشد ولی در گوشی‌های آیفون هزینه خرید برنامه و نصب آن تقریباً ۵ دلار می باشد.

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که گزینه‌های دیگری هم وجود دارد؛ مثلاً اگر شما یک دوربین مادون‌قرمز (IR Camera) داشته باشید به‌راحتی می‌توانید دوربین‌های مخفی یک مکان را پیدا کنید.

همچنین در مواردی که شما خیلی حساس و نگران این موضوع هستید (مثلاً ممکن است خانم‌ها در موقع استفاده از سالن‌های آرایشی و اتاق‌های پرو لباس نگران امنیت آن هستند) می‌توانید از یک قطعه سخت‌افزاری ۱۳۰ دلاری که مشخص‌کننده RF نام دارد برای شناسایی دوربین‌های بی‌سیم (Wifi Camera) و مداربسته استفاده کنید.

 

آشنایی با نرم‌افزار اندروید  Hidden Camera Detector

دانلود و نصب این نرم‌افزار بر روی گوشی های همراه اندروید کاملاً رایگان بوده و این توانایی را دارد که دوربین‌های مداربسته را به‌خوبی شناسایی کند. یکی از بهترین مزیت‌های این نرم‌افزار استفاده از الگوریتم‌های مخصوصی می باشد که احتمال خطای نرم‌افزار را به حداقل می رساند؛ زیرا که علاوه بر دوربین‌های مداربسته دکل های مخابراتی، هر سخت‌افزاری به غیر از دوربین و حتی خود کره زمین هم دارای میدان مغناطیسی هستند. در نتیجه نرم‌افزار باید قادر به تشخیص میدان مغناطیسی دوربین مداربسته از بین چندین میدان مغناطیسی باشد.

موقع استفاده از نرم‌افزار معمولاً نور قرمزی از فلش کنار دوربین ساطع می شود. ممکن است این نور در کنار سایر سخت‌افزارها به غیر از دوربین مداربسته نیز ساطع شود ولی باید به عددی نرم‌افزار نشان می‌دهد دقت کرد؛ اگر این عدد بالا ۱۰۰ بود می‌توان گفت در مکان موردنظر دوربین مداربسته وجود دارد.

همچنین در این نرم‌افزار یک گزینه تحت عنوان IR وجود دارد که محدود به حرکت عمودی می باشد و با استفاده از آن می‌توانید دوربین‌های مداربسته را از طریق خاصیت لومینسانس(luminescence) و مادون‌قرمز شناسایی کنید. 

 

کلام آخر در رابطه با دوربین های مداربسته و عصر حاضر

 

با نگاهی به تکنولوژی عصر حاضر ، روند تغییرات رو به رشد نحوه زندگی آدمی را می توان احساس کرد. یکی از تکنولوژی‌ها که طی چند سال گذشته وارد زندگی انسان ها شد دوربین‌های فیلم‌برداری و عکس‌برداری بود، که فرهنگی جدیدی نیز با خود به وجود آورد و انسان به عنوان یک مصرف‌کننده خود را بدان وابسته می داند. این وابستگی گاه موجب پایمال شدن ارزش‌های انسانی نیز گشته است و متأسفانه شاهد سوءاستفاده‌های مختلفی در اماکن خصوصی هستیم. اما با چند ترفند و تکنیک ساده می توان از بروز چنین ناهنجاری‌هایی جلوگیری کرد؛ که یکی از این ترفندها استفاده از نرم‌افزار های پیدا کننده دوربین‌های مداربسته است.  

 

 

خروج از نسخه موبایل