آیا محافظ صفحه نمایش شیشه ای از پلاستیکی بهتر است؟

زمان مطالعه
10 دقیقه

محافط صفحه نمایش موبایل و تبلت

این اتفاق شاید برای شما زیاد افتاده که صفحه‌نمایش گوشی همراهتان به هر دلیلی دچار خراش شده است. یکی از راه‏ های جلوگیری از ایجاد خش بر روی صفحه‌نمایش گوشی‏ های همراه استفاده از محافظ صفحه‏ های شیشه‏ ای و پلاستیکی هست. اما این روزها یکی از اساسی‏ ترین سؤالاتی که ذهن افراد را به خود درگیر کرده این هست که آیا محافظ‏ صفحه‏ های شیشه‏ ای یا Glass از محافظ صفحه‏ های پلاستیکی بهتر هستند؟

مانند هر تکنولوژی دیگری استفاده از محافظ صفحه‏ های شیشه‏ ای نیز مزایا و معایب خود را دارند که چند تا از آن‌ها را باهم مرور می‏کنیم:

تفاوت بین محافظ صفحه نمایش پلاستیکی و شیشه ای

قیمت: اولین تفاوتی که میشه بهش اشاره کرد تفاوت قیمت بین محافظ صفحه شیشه‏ ای با پلاستیکی هست؛ که محافظ صفحه‏ های پلاستیکی خیلی ارزان‏تر از نوع Glass می ‏باشد. براساس جنس و مرغوبیت محافظ صفحه پلاستیکی قیمت‌های مختلفی از آن را در بازار مشاهده خواهید کرد. همچنین محافظ صفحه‏ های شیشه‏ای نیز بسته به نوع تکنولوژی ساخت و مواد به کار رفته در آن‌ها قیمت‏های مختلفی دارند. به طور مثال در بعضی از آن‌ها تکنولوژی اولئوفوبیک (oleophobic) به منظور کاهش اثر انگشت بر روی صفحه‌نمایش استفاده شده است که قیمت آن‌ها را افزایش داده است.

سختی و مقاومت: یقیناً شیشه‌ی ذوب‌شده و گرما دیده بسیار مستحکم‌تر و مقاوم‏تر از پلاستیک هم قیمتش است. محافظ‌ صفحه ‏های پلاستیکی نسبت به محافظ صفحه‏ های شیشه ای مستعدتر به خط و خش هستند. ضخامت محافظ‌های شیشه‌ای بین۰.۳ تا ۰.۵ میلی‌متر است درحالی‌که ضخامت محافظ صفحه‌های پلاستیکی حدوداً ۰.۱ میلی‌متر است.

احساس راحتی کار کردن با محافظ صفحه‏ های شیشه‏ ای: یکی از نکات مثبتی که در صفحه‌نمایش‏ های امروزی می‌توانید به‌راحتی حس کنید سرعت حرکت انگشت شما بر روی صفحه‌نمایش می ‏باشد؛ اما اگر از محافظ صفحه‌ی نمایش برای گوشی خود استفاده کنید، متوجه می ‏شوید که سرعت حرکت انگشتتان بروی صفحه‌نمایش کم خواهد شد و پس از مدتی از محافظ صفحه خسته می‌شوید. درهرصورت اگر می‏ خواهید با استفاده از محافظ صفحه از ایجاد خط و خش جلوگیری کنید، حرکت انگشتان روی محافظ شیشه‌ای بسیار راحت‌تر خواهد بود اما به‌طورکلی باید گفت راحتی و سرعت آن مانند صفحه‌نمایش خود گوشی همراه نخواهد بود.

زیبایی: اگرچه ضخامت محافظ صفحه‏ های شیشه ای و پلاستیکی کم است اما در تلفن‌های همراه ای همچون آیفون و اچ تی سی استفاده از یک محافظ شیشه‌ای چندان جالب به نظر نمی‌رسد و از زیبایی طراح ظریف تلفن همراه می‏ کاهد، علاوه بر این استفاده از کلید Home هم کمی سخت می‌شود. شاید فکر می‏کنید که ۰.۵ میلی‌متر عدد خیلی کوچکی هست ولی شما به‌راحتی می ‏توانید تفاوت را ببینید.

نصب: احتمالاً برایتان اتفاق افتاده که موقع نصب محافظ صفحه پلاستیکی حباب‌ هوا زیر محافظ جمع شده و برایتان ناراحت‌کننده بوده است. به‌طورکلی نصب یک محافظ صفحه پلاستیکی کار بسیار سختی است و باید نهایت ظرافت و دقت برای نصب آن به کار گرفته شود. اما نصب محافظ‌ صفحه‏ های شیشه‌ای کمی راحت‏ تر است و فقط کافی است قبل از نصب صفحه‌نمایش را به‌خوبی تمیز کنید.

 

به‌طور کل آیا اصلاً نیازی به محافظ‌های صفحه‌نمایش داریم؟

محافظ شیشه ای برای موبایل

با گذشت زمان صفحه های ‌نمایش تلفن‏ های همراه دستخوش تغییرات فراوانی شده‏ اند و شاید این باور به وجود بیاید که دیگر نیازی به محافظ صفحه‌نمایش نباشد ولی هنوز این محافظ صفحه ‏ها می ‏توانند مفید باشند. یکی از بهترین برندهای تولیدکننده شیشه صفحه‌نمایش موبایل گوریلا گلس بوده که در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان گوشی مانند اپل، سامسونگ، ال‌جی از آن درگوشی‌های خود استفاده می‌کنند. این نوع شیشه‌ها بسیار مقاوم‌تر از شیشه‌هایی که درگذشته تولید می شده بوده که حتی ادعا می کنند اجسام فلزی مانند کلید، سکه و … نمی توانند بر روی آن ها خط بیاندازند. این ادعا تا حدی (مخصوصاً گوریلا گلاس ۴ و جدیدتر از آن) درست است زیرا سختی این نوع شیشه از فلز بیشتر است. اما متأسفانه باوجوداین پیشرفت بالا در تکنولوژی هنوز اجسامی مانند شن می‌توانند خطوط کوچکی را ایجاد کنند (سختی شن بالاتر از گوریلا گلاس است).

در کل اگر خط‌ و خش‌های زیاد روی صفحه‌نمایش گوشی به هر دلیلی ایجاد می‏شود، پیشنهاد می‌کنیم از محافظ صفحه شیشه‌ای استفاده کنید.

کلام آخر: کدام نوع محافظ صفحه نمایش بهتر است؟

تجربه مصرف‌کنندگان قبلی نشان می ‏دهد که محافظ‏ هایی که ارزان می‏ باشند از کیفیت خیلی کمی برخوردارند ؛این ضرب‌المثل رو همه شنیدیم که میگه هرچه بیش‌تر پول بدهی بیش‌تر آش می‌خوری! در مورد محافظ‌های صفحه‌نمایش هم این ضرب‌المثل کاربرد دارد. اگر بخواهیم از مشکلات محافظ‏ های ارزان‌ قیمت مثال بزنیم، می‏تونیم به جا ماندن اثر انگشت و تیرگی ‌تاچ صفحه‌نمایش اشاره کرد.

یکی دیگر از مشکلات اساسی محافظ صفحه‏ های ارزان مربوط به چند لمسی انگشتان به صورت هم‌زمان هست. برای بازی کردن یک گیم ممکن هست نیاز باشد کاربر با چند انگشت خود همزمان صفحه‌نمایش را لمس کند، اگر جنس و نوع صفحه‌نمایش خوب نباشد حرکات انگشتان بر روی صفحه‌نمایش خسته‏ کننده خواهد بود.

 اگر می‏ خواهید محافظ شیشه‌ای بخرید بهتر است بدانید که به صورت کلی محافظ‌های گران‌ قیمت‏تر بهتر عمل می‌کنند. با کمی جستجو در فضای اینترنت می‌توانید بهترین محافظ صفحه‌‏های نمایش را پیدا کنید.

در آخر مهم نیست که محافظ صفحه‌نمایش گوشی شما پلاستیکی یا شیشه‌ای باشد. نکته‌ی مهم این است که  کار کردن با آن برای شما راحت، قیمت آن مناسب و هم‌چنین شرکت تولیدکننده معتبر باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x