ترفندی برای ایجاد رمز عبور قوی و قابل یادآوری

 

کلمه عبور قوی

ما در روباه همیشه به امنیت آنلاین توجه ویژه ای داریم و اعتقاد داریم که اگر یک سری نکات کوچک در فعالیت های آنلاین رعایت شود، می تواند جلوی بسیاری از مشکلات را در آینده بگیرد.

یکی از نکاتی که امنیت حساب های کاربری همه ی ما به آن وابسته است انتخاب رمز عبور قوی است. همه مشخصات رمز عبور قوی را مانند قابل پیش بینی نبودن، طولانی بودن، استفاده از اعداد و حروف، استفاده از کراکتر های متفاوت و … را می دانند اما در واقعیت این نکات را در انتخاب گذرواژه خود استفاده نمی کنند. علت آن چیست؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که انتخاب یک رمز عبور پیچیده ایجاد می کند آن است که به راحتی نمی توان آن را به حافظه سپرد. به همین خاطر افراد تصمیم می گیرند تا از کلمه عبور ساده تری مانند تیم محبوب فوتبالشان، کد ملی و …. استفاده کنند که به هیچ عنوان امن نیست.

ترفند ساخت رمز عبور قوی

با استفاده از تلفیق اعداد و حروف به گونه ای که در ظاهر تصادفی باشد اما در واقعیت از قانون خاصی تبعیت کند می توان رمز هایی را ایجاد کرد که نه تنها قوی و حدس زدن آن ها غیر ممکن باشد، بلکه به راحتی در ذهن هم بمانند. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم که چگونه کار می کنند.

 

می خواهیم یک رمز عبور برای ایمل یاهو بسازیم که سه مرحله دارد:

۱- دو حرف اول نام سایت به همراه نقطه

       نام سایت Yahoo است پس قسمت اول رمز ما می شود ya.

۲-  پنج رقم آخر کد ملی

       فرض کنیم که پنج رقم آخر کد ملی من ۱۲۳۴۵ است.

۳- استفاده از / و حرف سوم نام سایت با حرف بزرگ

       حرف سوم سایت یاهو h است. پس قسمت سوم رمز ما می شود /H

رمز نهایی: ya.12345/H

 

همانطور که می بینید رمز بدست آمده بسیار قوی و تصادفی است و حدس زدن آن توسط افراد غیر ممکن است. نکته ی بسیار مهم دیگر در این سیستم آن است که برای هر سایت یک رمز منحصر به فرد تولید می کند. پس اگر یکی از کلمه عبور های شما لو برود مشکلی برای بقیه حساب های شما ایجاد نمی شود.

این ترفند فقط برای مثال مطرح شده بود و شما می توانید الگوی خودتان برای تولید رمز عبور قوی ایجاد کنید. بسته به سلیقه ی خودتان می توانید آن را پیچیده تر یا ساده تر کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x