بهترین آنتی ویروس چیست؟ کدام آنتی ویروس را نصب کنیم؟

زمان مطالعه
6 دقیقه

پیشنهاد آنتی ویروس خوب

اخیرا از چندین خواننده در رابطه با انتخاب بهترین آنتی ویروس از ما سوال کرده بودند و از ما خواسته بودند بدانند با توجه به شرایط ایران، چه آنتی ویروس را بر روی کامپیوتر هایمان بریزیم؟

ویندوز آنتی ویروس های خیلی زیادی دارد که حتی ما هم نمی توانیم همه یشان را بشماریم و هیچ یک از آن ها کاملا ایده آل نیستند. در حال حاضر پیشنهاد روباه Avast Free Antivirus است که بهترین ترکیب از امنیت، راحتی استفاده و قیمت (نرم افزار رایگان است) را دارد.

Avast! Free Antivirus

پلتفرم: ویندوز

قیمت: رایگان

صفحه دانلود

آنتی ویروس روباه

امکانات

  • ظاهر نسبتا ساده ای که به راحتی می توانید از آنجا کامپیوتر را اسکن کنید، آمار های ویروس کامپیوترتان را ببینید، نرم افزار را بروز کنید و غیره.
  • فایل های، ایمیل ها، آدرس های اینترنتی، نرم افزار های اشتراک گذاری فایل و … را برای ویروس و بدافزار اسکن می کند.
  • بروز رسانی های (آپدیت) خودکار و سریع بدون نیاز انجام دادن کاری توسط کاربر
  • زبان های مختلفی را پشتیبانی می کند و به زودی زبان پارسی نیز به آن افزوده خواهد شد
  • رایگان بودن نرم افزار. دیگر نگران از کار افتادن نرم افزار به علت کپی بودن و … نخواهید بود.

 

نقاط قوت

آواست (Avast) یکی از بهترین ها به انتخاب سازمان مستقل AV-comparatives است. این سازمان مستقلا تمام آنتی ویروس ها را با معیار های دقیق تست می کند و این بین صد ها آنتی ویروس موجود بهترین ها را انتخاب می کند. آواست نه تنها به خاطر تواناییش در جلوگیری از ویروس و بدافزار، بلکه به خاطر تاثیر کمی که بر روی سرعت سیستم می گذارد به عنوان یکی از بهترین ها ی امسال انتخاب شد. آواست یکی از بهترین برنامه های رایگان موجود است که یعنی نسبت به آنکه هزینه ای بابت آن پرداخت نمی کنید یکی از بهترین امکانات را به شما می دهد. تنها لازم است که پس از نصب برنامه با ایمیلتان از درون خود برنامه بر روی گزینه Register را کلیک کنید و در هنگام رجیستر کردن گزینه Free را انتخاب کنید و به همین راحتی برنامه از این به بعد رایگان خواهد بود.

 

نقاط ضعف

هرچند که آواست ظاهری ساده تر و سبک تر از دیگر برنامه های آنتی ویروس دارد، ولی استفاده از تمام امکانات آن خیلی هم ساده نیست. با یک کلیک می توانید فایل ها را اسکن کنید که تا اینجا خیلی خوب است اما هرچه وارد تنظیمات پیشرفته تر آنتی ویروس می شود متوجه می شوید که سر در آوردن از آن ها کار خیلی ساده ای نیست و ممکن است استفاده کنندگان مبتدی را کمی گیج کند.

همچنین آواست به همراه خیلی ویژگی های جانبی عرضه می شود که به اعتقاد ما غیر ضروری هستند. نکته خوب آن است که هنگام نصب کردن برنامه اگر از Custom install استفاده کنید می توانید تمام این امکانات را غیر فعال کنید. حتی اگر از نصب پیش فرض برنامه استفاده کنید نیز می توانید بعدا آن امکانات بی استفاده را غیر فعال کنید.

 

گزینه های دیگر

آنتی ویروس های دیگر

تا یک سال قبل اگر کسی از ما راجع به بهترین آنتی ویروس ویندوز می پرسید ما Microsoft Security Essentials را معرفی می کردیم (در ویندوز ۸ به نام Windows Defender وجود دارد). این برنامه که از شرکت ماکروسافت است یکی از ساده ترین آنتی ویروس ها برای استفاده کاربر می باشد و حتی کاربران مبتدی نیز به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. ولی با وجود این که در گذشته رتبه ی خوبی در بین دیگر برنامه های داشت، حال آمار ها نشان می دهد در حال عقب افتادن از نرم افزار های دیگر آنتی ویروس است. متاسفانه فقط توانایی تشخیص برخی ویروس ها را دارد به همین جهت دیگر به عنوان گزینه پیشنهادی روباه برای آنتی ویروس نیست.

گزینه دیگری که وجود دارد آنتی ویروس Avira است. AV-comparatives آن را به عنوان آنتی ویروس قوی تشخیص داده ولی کارکردن با آن ساده نیست و هر از چندگاهی تبلیغات مزاحم در کامپیوتر ظاهر می شود که ما به هیج عنوان نمی پسندیم.

گزینه رایگان Bitdefender نیز برای استفاده های عمومی خوب است اما امکانات زیادی را به کاربر نمی دهد. اگر قصد دارید برای کسی آنتی ویروس بریزید که نیاز به هیچ مدیریت و رسیدگی نداشته باشد گزینه مناسبی است.

آنتی ویروس AVG هم گزینه رایگان دیگری است ولی در آزمایشات و تست ها رتبه خوبی را نیاورده. Panda برای از بین بردن ویروس بسیار خوب است ولی برای افراد مبتدی آنرا پیشنهاد نمی کنیم.

 

آنتی ویروس رایگان یا پولی؟

به نظر ما اکثر برنامه های آنتی ویروس رایگان کافی هستند و نیاز به نصب برنامه اضافی نخواهید داشت. اما اگر به شدت به امنیت کامپوترتان حساس هستید بهترین گزینه خرید آنتی ویروس های پولی است. در حال حاضر بهترین شرکت هایی که نرم افزار های آنتی ویروس و امنیتی پولی را عرضه می کنند Kaspersky و Bitdefender هستند.

البته در ایران بسیاری آنتی ویروس های قفل شکسته و کرک شده را بر روی سیستمشان می ریزند و از آن ها استفاده می کنند. این روش ممکن است برای افراد حرفه ای مناسب باشد و دچار مشکل چندانی نشوند ولی ما این راه را پیشتهاد نمی کنیم. معمولا در این روش نیاز به وارد کردن کد و سریال جدید در هر هفته دارید و هر از چند گاهی آنتی ویروس متوجه تقلبی بودن می شود و از کار می افتد. روباه اعتقاد دارد که با وجود گزینه های خوب رایگان نیاز به این دردسر دیگر وجود ندارد.

 

بهترین راه حفاظت از کامپیوتر و فایل ها

امنیت اطلاعات

ما به همه توصیه می کنیم یک برنامه آنتی ویروس را نصب کنند ولی هنوز بهترین راه امن ماندن از ویروس ها به خود کاربر بر می گردد. برای مثال احتیاط از دانلود کردن فایل های ضمیمه عجیب و یا متصل نکردن فلش به کامپیوتر های عمومی و بروز نگه داشتن برنامه ها اساسی ویندوز و …. از جمله راه هایی هستند که می توانی شانس آلوده شدن سیستمتان را به حداقل برسانید.

آنتی ویروس های زیادی وجود دارد ولی این هایی که اینجا معرفی کردیم جز بهترین ها هستند. خیلی از شما آنتی ویروس مورد علاقه خودتان را دارید که ممکن است ما اینجا به آن نپرداخته باشیم – پس در قسمت دیدگاه ها آن ها را با بقیه به اشتراک بگذارید و بگویید چرا به این آنتی ویروس علاقه دارید. اگر هم مایلید تا هر سال بهترین آنتی ویروس را بر روی سیستمتان نصب کنید حتما سری به گزارش های سالیانه AV-Comparatives بزنید. این گزارش های دنیایی از اطلاعات را در اختیار شما می گذراند و مکان خوبی برای زیر نظر داشتن بهترین های دنیای آنتی ویروس است.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

[…] ها یکسان نیستند و به همین علت بهتر است از یکی از آنتی ویروس های پیشنهادی روباه برای اسکن کردن فایل اسفاده کنید. اگر آنتی ویروس […]

آیدا

ممنون

[…] ویروس ها یکسان نیستند و به همین علت بهتر است از یکی از آنتی ویروس های پیشنهادی روباه برای اسکن کردن فایل اسفاده کنید. اگر آنتی ویروس مشکلی […]

Majed

سلام
من آنتی ویروس Eset Smart Security رو پیشنهاد میکنم
مخصوصا ورژنهای جدیدش که سنگ تمام گذاشتن … خیلی امکانات داره و کاربهاشون پیچیده نیست
من که از قسمت فایروالش راضی هستم برای کنترل ترافیکم ازش استفاده میکنم
مانیتور خوبی برای مشاهده برنامه های کانکت شده به نت داره

rubahsite

درسته Eset Smart Security آنتی ویروس قوی و خوبی هست، با نصبش هم ۳۰ روز Trial رایگان داره که می شه امتحانش کرد. اما بعد ۳۰ روز یا باید لایسنس خرید و یا کرک شده استفاده کرد که ممکنه برای بعضی ها دردسر ساز باشه. فایروال هم برای افرادی که مدام با اینترنت سروکار دارند مهمه. منظورت از اینکه باهاش ترافیکتو کنترل می کنی حجم ترافیک مصرفی اینترنت هست؟ یا کلا برای بررسی برنامه هایی که کانکت میشن به نت؟

amin b

البته هر روز یوزر پسورد های تریالش گیر میاد.فکر نکنم یه سرچ تو گوگل و وارد کردن کد جدید خیلی وقتگیر باشه.من که همین کار رو میکنم.eset smart security فوق العادس

Majed

سلام
برای کنترل استفاده میکنم .. یعنی فایروالشو فعال میکنم و بهش میگم هر برنامه ای بدون اجازه من به اینترنت کانکت نشه ..حتی ویندوز رو هم محدود میکنم مخصوصا Svchost.exe که معلوم نیست چی داره دانلود و آپلود میکنه هرجا تحقیق کردم نتونستم کارای دقیقشو بفهمم دسترسیشو به اینترنت قطع میکنم ..و هربرنامه ی دیگه که نیازش نددارم به اینترنت وصل بشه . اینطوری ترافیک اینترننتمو هم کنترل میکنم و هم حداقل مطمئنم سیستم من  امنیت داره

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x