سریعترین مرورگر اندروید کدام است؟

زمان مطالعه
6 دقیقه

مرورگر سریع اندروید

مرورگر های اندروید هسته های مختلفی دارند و به علت همین برخی سریعتر و برخی کندتر هستند. برای ما در روباه نیز سوال بود که بتوانیم خیلی علمی متوجه شویم که کدام یک از مرورگر های اندروید سرعت بیشتری نسبت به بقیه دارند. ما مرورگر های معروف اندروید را تست کردیم تا جواب این سوال مشخص شود.

 

چگونه امتحان کردیم و چه چیزی را اندازه گیری کردیم

برای اینکه به نتایج دقیقی دست پیدا کنیم ما از Rightware Browsermark استفاده کردیم که به ما این امکان را می دهد تا بجای اینکه بگوییم مثلا "مرورگر A به نظر می آمد که سریعتر صفحه را بارگزاری کرد" بتوانیم مرورگر های مختلف را با استفاده از اعداد دقیق با یکدیگر مقایسه کنیم. Browsermark مانند دیگر بنچمارکهای مرورگرها سرعت جاوا اسکریپت را اندازه گیری می کند ولی به همراه آن سرعت بالا آمدن صفحه، سرعت اسکرول، رندر سه بعدی کرافیک و همجنین مرورگر را از دیگر جهات تحت فشار قرار می دهد و در پایان عددی را به عنوان امتیاز آن مرورگر نمایش می دهد.

این آزمایش ها بر روی گوشی نکسوس ۴ که نسخه رسمی اندورید گوگل ۴.۲.۲ بر روی آن نصب بود اجرا شدند. اعداد بدست آمده اینجا فقط برای مقایسه با یکدیگر هستند که عدد بالاتر نشان مرورگر بهتر است.

کروم

نسخه: کروم موبایل ۳۴ با وبکیت ۵۳۷

نتیجه: ۸۸۴

روباه سریعترین بروسر

گوگل کروم مرورگر پیشفرض بر روی اندروید های جدید است. می توان انتظار داشت که مانند نسخه کامپیوتر آن این نیز سریع باشد. اولین مرورگری که امتحان کردیم کروم بود زیرا اکثرا از آن استفاده می کنند و معروف ترین مرورگر موبایل است. کروم در گذشته با مشکلات کارایی زیادی روبرو بود و احتمالا زود به عنوان مرورگر پیشفرض معرفی شد ولی نسخه جدید آن پیشرفت های زیادی داشته مخصوصا کارایی اسکرول آن به مراتب ارتقا پیدا کرده.

 

مرورگر پیش فرض اندروید

نسخه: کروم موبایل ۳۰ با وبکیت ۵۳۷

نتیجه: ۴۳۲

روباه سریعترین مرورگر

بسیاری از گوشی های اندرویدی جدید دیگر مرورگر پیشفرض اندروید بر روی آن ها نصب نیست. به همین علت ما مجبور شدیم که آن را بر روی گوشی نصب کنیم که نیاز به دسترسی روت داشت. ما مرورگر پیشفرض را به همراه کد های Android Open Source Project (AOSP) بر روی گوشی نصب کردیم.

در ابتدای عرضه مرورگر کروم خیلی ها بر این باور بودند که مرورگر پیشفرض اندروید به مراتب از کروم بهتر عمل می کند اما در حال حاضر واضح است که کروم از مرورگر پیشفرض پیشی گرفته است. به هیج عنوان نمی توان این را کتمان کرد که موتور رندرینگ این مرورگر قدیمی شده.

 

فایرفاکس

نسخه: فایرفاکس موبایل ۲۹ با گکو ۲۹

نتیجه: ۶۴۴

مرورگر فایرفاکس

مرورگر فایرفاک از کروم و بقیه مرورگر های مبنی بر وبکیت ضعیف تر عمل کرد. فایرفاک از موتور رندرینگ خودش استفاده می کند و در ابتدای عرضه آن بر روی اندروید سرعت خوبی نداشت. نسبت به نسخه های اولیه آن پیشرفت ها بسیار زیاد بوده اما هنوز از نظر کارایی عقب تر از بقیه مرورگر ها است.

 

اپرا

نسخه: اپرا موبایل نکست ۲۱ با وبکیت ۵۳۷

نتیجه: ۸۶۷

اپرا برای اندروید

نتیجه اپرا به کروم بسیار نزدیک است. کروم مقداری جلوتر است اما نمی توان بر روی آن میزان اندک حساب کرد و آن میزان اندک را می توان چشم پوشی کرد. اپرا و کروم هردو بر پایه وبکیت نوشته شده اند و حتی اخیرا اپرا بر پایه کروم نوشته شده است. اما هنوز به علت تفاوت هایی در کدهای دو برنامه نتایج تست آن ها متفاوت است و این تفاوت جزئی ممکن است بر روی کارایی نیز تاثیر بگذارد.

 

نتیجه گیری: سریعترن مرورگر اندروید

گوگل کروم سریعترین مرورگر اندروید بود که ما تست کردیم اما اپرا هم خیلی عقب تر نبود. فاصله فایرفاکس نسبتا قابل توجه است اما این به آن معنا نیست که کاربردی نیست. هنوز فایرفاکس خیلی گزینه ها دارد که استفاده از آن را می توان با آن ها توجیه کرد. در رتبه آخر مرورگر پیشفرض خود اندروید بود که این نشان می دهد که اگر هنوز از آن استفاده می کنید دیگر وقت ارتفا و یا انتخاب مرورگر جدید رسیده است.

ممکن است شما از مرورگر کندتر استفاده کنید زیرا به محیط آن بسیار علاقه دارید و یا آن مرورگر گزینه هایی دارد که باعث می شود کار شما به آن سریعتر شود. برای مثال اگر بر روی کامپیوترتان از فایرفاکس استفاده می کنید شاید بهترین مرورگر برای گوشی اندروید شما فایرفاکس باشد زیرا به شما این گزینه را می دهد که با همان صفحاتی که در کامپیوترتان باز است کار کنید و بوکمارک هایتان را یکجا خواهید داشت. یا شاید فایرفاکس برای اندروید را به آن علت ترجیه دهید که از ابزارک ها پشتیبانی می کند در حالی که اکثر مرورگر های اندروید به شما این گزینه را نمی دهند.

در نهایت لازم است که شرایط خودتان را بررسی کنید و با توجه به این نتایج مرورگر مناسب خودتان را انتخاب کنید.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x