رفع مشکل نصب نشدن برنامه ها در ویندوز

زمان مطالعه
10 دقیقه

رفع مشکل نصب نشدن برنامه ها در ویندوز - روباه

هر از چند گاهی هنگام نصب برنامه ها در ویندوز به پیغام خطایی بر می خوریم. ممکن است که هر چه کلیک می کنیم اصلا برنامه نصب باز یا نصب نشود، ارور بدهد، بگوید که نمی تواند فایل های را کپی کند و یا حتی بدون هیچ پیغامی خود به خود بسته شود. روباه یک سری نکات را برای حل این مشکل منتشر کرده است که با بررسی کردن آن ها می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید و برنامه را به راحتی نصب کنید.

برنامه را به عنوان ادمین (Admin) اجرا کنید

اکثر برنامه های ویندوز لازم است که تحت ادمین نصب شوند. ممکن است که حساب کاربری شما در ویندوز محدود شده باشد. در بسیاری از مواقع جای نگرانی ندارد چونکه هرگاه بخواهید برنامه ای را نصب کنید صفحه ظاهر می شود که از شما اجازه ادمین را برای نصب می خواهد و شما با وارد کردن نام و رمز حساب ادمین به نصب برنامه ادامه می دهید. برنامه های مدرن هنگام نصب اگر لازم باشد به صورت خودکار از شما اجازه ادمین را می خواهند و لازم نیست شما کار خاصی را انجام دهید. اما اگر این صفحه به صورت اتوماتیک ظاهر نشد، برای اجرا کردن برنامه ها تحت ادمین می توانید روی فایل برنامه ای که می خواهید نصب کنید کلیک راست کرده و Run as administrator را بزنید.

رفع مشکل نصب نشدن برنامه ها در ویندوز

 

حواستان به x86 و x64 باشد

اکثر سخت افزار های کامپیوتر های امروزی از تکنولوژی ۶۴ بیتی استفاده می کنند و ویندوز نصب شده بر روی آن ها نیز ۶۴ بیتی است. با این وجود هنوز کامپیوتر هایی هستند که ویندوز ۳۲ بیتی دارند. اگر ویندوز شما ۶۴ بیتی باشد شما می توانید هم نرم افزار ۳۲ بیتی و هم ۶۴ بیتی نصب کنید و مشکلی نخواهید داشت. ولی اگر ویندوز شما ۳۲ بیتی است فقط نرم افزار های ۳۲ بیتی قابل نصب خواهند بود و اگر ۶۴ بیتی را دانلودکنید، هنگام نصب با خطا مواجه خواهید شد.

چک کنید که آیا ویندوز شما ۶۴ بیتی یا ۳۲ بیتی است. هنگام دانلود برنامه ها بسیاری از سایت ها به شما بین نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی نرم افزار حق انتخاب می دهند. برای این که در هنگام نصب با مشکل مواجه نشوید نسخه نرم افزار مشابه ویندوز خود را دانلود کنید. برای چک کردن اینکه ویندوز شما ۶۴ است یا ۳۲ روی My Computer خود کلیک راست کرده و Properties را بزنید. در قسمت System و بخش System Type می توانید ۳۲ یا ۶۴ بیت بودن ویندوز خود را بررسی کنید.

معمول است که در صفحه دانلود نرم افزار ۳۲ بیتی را به صورت x86 نشان دهند و همچنین ۶۴ بیتی را به صورت x64 و یا amd64 نشان می دهند. برای مثال این عکس صفحه دانلود برنامه ۷-zip است که حق انتخاب بین نسخه های مختلف را می دهد.

7-zip-32-bit-vs-64-bit-installer-Rubah

برنامه Fix It مایکروسافت را اجرا کنید

مایکروسافت ابزاری به نام Fix It را برای حل مشکل نصب و پاک کردن برنامه ها در ویندوز عرضه کرده است. این ابزار مشکلات درون رجیستری ویندوز را حل می کند. اگر برنامه مورد نظر شما نصب نمی شود حتما این گزینه را نیز امتحان کنید. برای اسفاده از این برنامه به صفحه حل کردن مشکل نصب و پاک کردن برنامه ها بر روی سایت مایکروسافت بروید و بر روی Run now کلیک کنید و ابزار را اجرا کنید. برای استفاده از این ابزار باید به اینترنت متصل باشید ولی خوشبختانه زمان زیادی را نیاز ندارد و سریع کار می کند. 

عیب یاب مایکروسافت- روباه

نسخه قبلی نرم افزار را پاک کنید

در برخی مواقع ممکن است که نتوانید نسخه جدید یک برنامه را بر روی نسخه قدیم آن نصب کنید. برای اینکه بتوانید نسخه جدید را نصب کنید ابتدا باید نسخه قبلی و تمام فایل های مرتبط به آن را پاک کنید. برای اینکار لازم است تا به کنترل پنل ویندوز بروید و برنامه را Uninstall کنید

. البته ممکن است که این نیز کافی نباشد و برای پاک سازی تمام فایل ها و …. برنامه نیاز باشد که دستی وارد عمل شوید. بهتر است که در اینترنت جستجو کنید تا روش پاک سازی برنامه مورد نظر را کاملا انجام دهید. برای مثال شرکت اپل برای پاک سازی کامل iTunes و برنامه های مرتبط ، آموزشی را بر روی سایتش قرار داده. برای برنامه های آنتی ویروس هم ممکن است که لازم باشد ابزاری برای پاک سازی را از سایت شرکت دانلود کنید و آنتی ویروس را اینگونه از سیستم پاک کنید.

پاک کردن برنامه در ویندوز 7 - روباه

ویروس یابی کنید

یکی از دلایلی که برنامه ها نصب نمی شوند به علت مختل شدن فایل نصب برنامه توسط ویروس و بدافزار است. اگر بر روی سیستم آنتی ویروس نصب است حتما فایل را یکبار با آن چک کنید. همه ی آنتی ویروس ها یکسان نیستند و به همین علت بهتر است از یکی از آنتی ویروس های پیشنهادی روباه برای اسکن کردن فایل اسفاده کنید. اگر آنتی ویروس مشکلی با فایل تشخیص داد بر روی گزینه Clean کلیک کنید تا ویروس را از بین ببرد و دوباره سعی کنید تا برنامه را نصب کنید.

اسکن کردن ویروس برنامه ها - روباه

سازگاری برنامه با ویندوز را چک کنید ( Compatibility )

بعضی برنامه ها با نسخه فعلی ویندوز شما سازگار نیستند و به طور کامل نصب نمی شوند.حتی اگر به صورت کامل نصب شوند، ممکن است که به درستی اجرا نشوند. این به علت ناسازگاری برنامه با ویندوز شماست. روی فایل نصب کننده برنامه کلیک راست کنید، سپس Properties را بزنید و از تب Compatibility ، تیک قسمت Run this program in compatibility mode for را بزنید و نسخه های دیگر ویندوز را انتخاب کنید.

program-compatability-options-windows-Rubah

نتیجه گیری
از نکات بالا پیروی کنید و آن ها را یکی یکی امتحان کنید تا بتوانید مشکل اصلی نصب نشدن فایل را پیدا کنید. اگر شک دارید که فایل دانلود شده کامل و سالم دانلود شده، فکر بدی نیست که آن را یک بار دیگر دانلود کنید زیرا ممکن است که در حین دانلود فایل مختل شده باشد و علت بروز خطا در نصب هم همین باشد. اگر ترفند و یا نکته دیگری در رابطه با حل این مشکل به ذهنتان می رسد حتما به روباه اطلاع دهید تا این مقاله را به روز نگه داریم.

اشتراک در
اطلاع از
guest

64 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
64
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x