سه راه ساده برای اینکه افراد را مجاب کنید کاری که می خواهید را انجام دهند

زمان مطالعه
5 دقیقه

راه های بسیاری وجود دارد که بتوانید شخص مقابلمان را بهتر متقاعد بکنیم تا به درخواست هامان جواب مثبت بدهد. در این مقاله سه راه ساده برای اینکه شخص مقابل شما "بله" بگوید را مطرح کرده ایم.

ترساندن در حد مرگ: راه ترس سپس تسکین

توضیح: شاید یکی از خبیث ترین راه های روان شناسی روش "ترس سپس تسکین" باشد. این تکنیک بر روی احساسات فرد سرمایه گذاری می کند و به شدت برای مجاب کردن افراد موثر است. در این روش فریبنده به شخص مقابلش ترس و استرس بسیاری وارد می کند و سپس آن را برطرف می کند. بعد از این طوفان احساسی، شخص مقابل خلع سلاح می شود و احتمال منتقی فکر کردن او بسیار کم می شود به همین جهت به درخواست های شما پاسخ های مثبت تری خواهد داد.

مثال: روانشناسان در آزمایش های بسیاری این پدیده را ثابت کرده اند. در یکی از این آزمایش ها، به خریداران یک مغازه توسط غریبه ای که از پشت به ناگهان دستی بر روی شانه آن ها می کشید، شوک وارد می شد. هنگامی که بر می گشتند خریدار متوجه می شدند که این غریبه در اصل فرد نابینایی است که فقط قصد پرسیدن ساعت را داشته. بعد از این طوفان احساسی، شخص دیگری (همراه فرد نابینا) از مشتریان می پرسد که آیا مایل هستند به خیریه ای کمک کنند. در این آزمایش افرادی که با فرد نابینا آشنا شده بودند و از این طوفان احساسی عبور کرده بودند بسیار بیشتر از افراد دیگر حاضر به کمک برای خیریه بودند.

این تکنیک ترس سپس تسکین به بهترین نحو در روش بازجویی معروف "پلیس خوب و پلیس بد" پدیدار است. در این روش یک نفر شما را به شدت می ترساند و شخص دیگری شما را از دست او نجات می دهد. در این حالت شما بیشتر حاضر به همکاری خواهید بود. این تکنیک را می توان در رفتار های هر روز افراد مختلف مشاهده کرد. برای مثال رفتار مدیرانی که به شما می گویند که ممکن است شرکت قرار داد کار را با شما برای سال بعد تمدید نکند و ممکن است شغل خود را از دست بدهید، سپس از شما می پرسند که آیا می توانید ۷ ساعت در هفته اضافه کاری انجام دهید.

ایجاد احساس گناه: تبادل اجتماعی

توضیح: یک استراتژی که فریب دهندگان از آن استفاده می کنند "تبادل اجتماعی" نام دارد. در این روش شخص اول به شخص دوم پاداشی روانی و یا فیزیکی می دهد و در ازاء آن هنگامی که شخص اول از شخص دوم درخواستی دارد، شخص دوم تحت فشار روانی قرار می گیرد که پاسخ مثبت دهد.

برای یکدیگر کارهایی را بدون چشم داشت انجام دادن جزئی اصولی زندگی بشریت است اما برخی از این ساختار سو استفاده می کنند.

مثال: برای مثال همکار تان شما را به یاد زمانی می اندازد که مشکل کار شما را حل کرد و آن گاه از آن برای تحت فشار گذاشتن شما هر زمان که از شما درخواستی داشت استفاده می کند. یا شخصی که به شما پولی قرض داده است و یا رازی از شما را می داند، شما را با این ابزار تحت فشار قرار می دهد که کاری که می خواهد را برایش انجام دهید.

گول زدن شما با یک درخواست کوچک: روش قدم کوچک

توضیح: این روش خطرناک است زیرا بسیار ساده، نافذ و فریبنده است. در این روش شخص از شما یک درخواست کوچک را مطرح می کند و سپس پشت سر آن درخواست اصلی خود را مطرح می کند.

مثال: شخصی در خیابان از شما می پرسد ساعت چند است و سپس از شما درخواست اندکی پول برای بلیط اتوبوس می کند. چونکه آن شخص شما را وادار کرده که به درخواست اولش پاسخ مثبت دهید، احتمال اینکه شما درخواست دوم او را نیز قبول کنید به شدت افزایش می یابد.

چگونه از این تکنیک ها در امان باشیم؟

همین که در این تکنیک ها را می شناسید می تواند کمک بسیار زیادی به اینکه به دام آن ها نیافتید بکند. برای مثال در تکنیک ترس سپس تسکین باید حواس تان به زمان های که احساس منفی ناگهانی و سپس بعد از آن احساس مثبت کردید باشید. در آن زمان احتمال اینکه راحت تر و بدون فکر با درخواست های دیگران موافقت کنید بسیار بیشتر است. حواس تان به صحبت هایی که از این فرمول پیری می کنند باشد:

{چیز بسیار بدی ممکن بود برای تو اتفاق بیفتد ولی نیفتاد} + {پس حالا این کار را بکن}

این روش هایی که در روباه معرفی کردیم تنها روش هایی نیستند که افراد مختلف می توانند شما را وادار به جواب مثبت به درخواست هایشان بکنند اما جز پرکار برترین ها هستند. 

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید

عالی بود

 

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x